Teijon kansallispuisto

Olimme sairastelun vuoksi karanneet Helvetinjärven reissultamme Johannan äidin luo nukkumaan kahdeksi yöksi. Siellä mehustelimme pussikaupalla vihanneksia ja hedelmiä parantuaksemme. Olo kohenikin huomattavasti ja päätimme jatkaa pikaisesti matkaa, kun ei tuo sisällä oleskelu oikein tähän meidän hommaan kuulu.

maisema43

Lähdimme suhteellisen extemporena Teijoon, paikasta paljoa tietämättä. Voi helposti sanoa että Teijo oli kyllä Pallas-Ylläksen jälkeen hienoin paikka tässä kuussa! Aivan uskomattoman kaunis nuori kansallispuisto, sääkin oli viimeisen päälle kohdillaan!

Teijon kansallispuisto on siis vuonna 2015 perustettu ja sijaitsee Salon kunnassa, meren rannan tuntumassa Matildedalin (kyllä, se on oikeasti sen paikan nimi) ja Teijon kylän kupeessa. Pinta-alaa puistolla on 34km2 ja nähtävää sitten sitäkin enemmän. Alueella on useita rengasreittejä, järviä, laavuja ja tulipaikkoja, ja järvi jonne istutetaan kirjolohia. Ja paljon muutakin!

Me aloitimme Matildanjärven kierroksella. Pääsimme Teijon luontokeskukselle iltasella nauttimaan auringonlaskun meille suomasta kultaisesta tunnista. Lyhyen kävelyn jälkeen eteemme avautui Matildanjärven ranta ja laituri soutuveneineen, joita on mahdollista vuokrata. Me kuitenkin jatkoimme matkaa jalkaisin.

laituri2

laituri

Lähdimme kiertämään järveä vastapäivään. Matkalla ihastelimme auringon säteiden värjäämiä, melkein palavan hiilen värisiä männyn juurakoita jotka olivat kiemurrelleet kallioita myötäillen vuosien saatossa.

kyltti

hiillosjuuret

Pian saavuimme ensimmäiselle tulipaikalle Roosinniemen laavulle, joka sijaitsee nimensä mukaisesti Roosinniemen kärjessä. Laavulla oleskeli kaksi kalastajaa, jotka olivatkin napanneet järvestä komean kokoisen kirjolohen ja jatkoivat puuhiaan toisen toivossa.

ekalaavu

Roosinniemen laavu

Antti ehti tokaista kalastajille, että pitääpä käydä nappaamassa auringon viimeiset säteet kameraan, ennen sen kummempaa sosialisointia. Ajoitus oli mielenkiintoinen, sillä niemenkärkeen saavuttua oli aurinko jo ehtinyt karata vastarannan puiden taakse. Onneksi tämä ei ollut maailman ainoa auringonlasku.

auringonlasku

auringonlaskujohku

heijastus

Laavu oli siis varattu ja vaikka olisimme voineet pystyttää teltan, halusimme edetä parin kilometrin päähän kokeilemaan seuraavaa yöpymispaikkaa eli Vicksbäckinlahden laavua.

maisema2maisema1

Kävelimme pitkospuita tunnelmallisen keidassuon läpi, kunnes vastaan tuli silta. Silta vei meidät rantakallioille ja kävimme katsastamassa läheisen Muurahaissaaren. Sinnekin olisi voinut jäädä yöksi, mutta tulipaikka ei enää ollut käytössä. Meillä ei ollut keitintä mukana, olimme ottaneet vain kattilan ja nokipannun, joten jatkoimme matkaa. Hämärän saapuessa pääsimme Vicksbäckinlahteen ja totesimme laavun tyhjäksi. Asettauduimme kodiksi, söimme hieman iltapalaa ja menimme nukkumaan.

tulipaikka2

Yöllä järveltä kuului huutoa. Huutajaksi totesimme kevään ensimmäisen kuikan, joka kaikujen säestämänä toisteli omaa nimeään kun kaikki muut olivat jo nukkumassa.

Aamuun meidät herätti massiivinen lempeä kaipaavien lintujen orkesteri. Ei ole varmaan tässä maassa ikinä talitintti titityytä huutanut niin antaumuksellisesti. Mustarastaat soittelivat huilujaan puissa ja peipposet visertelivät kauniiseen tyyliinsä. Tuntui kuin lintuja olisi ollut satoja, vaikka tuskin niitä oikeasti ihan niin monta oli.

Aurinko oli nostanut itsensä takaisin lämmittämään Teijoa ja sen säteet pääsivätkin puiden välistä osumaan suoraan meidän laavuumme. Oli ihanaa herätä kun aurinko lämmitteli kasvoja ja linnut lauloivat. Kevättä rinnassa ja hyvä päivä tulossa!

Aamupalan jälkeen rengasreittimme kiertäminen jatkui sovituin suunnin. Reitti kiersi pitkin rantakallioita joilta pääsi ihailemaan kaukana siintävää Matildedalin kylän rakennuksia. Kiipesipä Johanna yhdellä kalliolla nököttävään suureen mäntyynkin ihailemaan maisemia.

taivas

Matkallemme osui taas kalastaja, joka hänkin oli saanut ylös kirjolohen; jopa tätä aikaisempaa isomman! Keskustelimme tovin kalastuksen filosofiasta ja kirjolohien nappaamisen sietämättömästä, mutta antaumuksellisesta taakasta ja jatkoimme kohti Matildedalia (Kyllä se nimi on vieläkin oikeasti tuo).

mathildedal2

Matildedal oli hurmaava. Todella hurmaava. Rengasreittihän siis kulkee 700m verran kylätietä pitkin. Matkalla kannattaa ehdottomasti käydä Matildedalin kyläpuodissa ja Ravintola Terhossa. Paikka on kuin Berliinin hipsterikahvila pamautettuna pieneen kylään. Sieltä saa ostettua paikanpäällä pantua olutta, paahdettua kahvia ja leivottua leipää. Suosittelemme!

Matildedalista rengasreitti jatkui takaisin järven rantaan Kariholman tulentekopaikalle. Paikka oli ilmeisesti kalastajien suosiossa, kalanperkauspöydistä ja savustuspöntöistä päätellen. Anttia hieman harmitti, kun virveli oli jäänyt vielä talviteloille. Söimme aikaisen lounaan auringonpaisteessa ja jatkoimme matkaa rantakallioiden yli kohti parkkipaikkaa.

tulisija

tuuveheijastus

tuuvelle

Ajoimme seuraavaksi Nenustannummen parkkipaikalle josta lähdimme kiertämään Sahajärven kierrosta vastapäivään.

mettaapuro

Ensin reitti vei läpi vanhan talousmetsän. Välillä oli pahuksen märkää ja kuraista. Johannalla oli vain lenkkarit, kun vaelluskengät olivat vielä huollossa ja hän joutuikin pomppimaan kivien ja juurakoiden päällä pysytelläkseen kuivana. Ylitimme pienen puron josta yritimme etsiä sammakon kutua, mutta taisi olla liian aikaista moiselle. Sinivuokkoja löytyi paljon!

kukat

vanamo

Hiljalleen polku rupesi viemään meitä korkeammalle kalliolle. Maisemat aukesivat läheiselle Hamarinjärvelle ja sää helli meitä yhä. Ihastelimme kallioilla kasvavia poronjäkäliä ja kanervia kun Johanna säpsähti viereisessä metsässä hiippailevaa isoa otusta. Se oli hirvi! Ja aivan lähellä meitä.

maisema66

Reitti jatkui vaihdellen kalliomaisemissa ja karuissa mäntymetsissä ja silmä lepäsi minne ikinä katsoikaan. Jokin niissä kallioissa vain aina viehättää, ehkä ne tuovat mieleen meren ja lapsuuden saaressa vietetyt kesät. Mene ja tiedä.

maisema60

Laskeuduimme kallioilta Sahajärven rannalle, joka meidän oli määrä ylittää. Onneksi paikalle oli rakennettu vaijerilossi retkeilijöiden saattamiseksi järven keskellä olevalle Kalasuntin laavulle.

maisema06

Vaijerilossilla meno oli hauskaa! Päätimme ajella eri kyydeillä, jotta saisimme tapahtumasta joitakin kuvia. Kädet kiittivät treenistä jälkeenpäin!

vaijerilossi2

Saari oli vallan hurmaava, laavu oli rakennettu kallioille rannan tuntumaan. Avoimesta seinästä voi katsella järvimaisemaa poistumatta makuupussissa. Päätimme yöpyä siinä, vaikka meillä olikin teltta mukana.

kalasunttikalasuntti2kalasunttilaavu

Asettauduimme kodiksi, teimme aivan liikaa ruokaa ja pian saimme myös seuraa.

ruoka

Isä ja poika olivat tulleet retkeilemään kahdestaan. He pystyttivät telttansa laavun viereen ja aloimmekin heti jutella niitä näitä retkeilystä sun muusta. Hetken päästä etsimme jo isän kanssa saareen jemmattua geokätköä ja kalaakin yritimme narrata nuotiolla paistettavaksi.

WhatsApp Image 2017-05-05 at 14.12.22maisema101auringonlasku 8anttikalassa

Hetken juteltuamme selvisi, että he olivat kotoisin Paimiosta, niinkuin Johannakin. Myöhemmin selvisi että pojan (oli hän jo aikuinen mies toki, meitä vanhempi) äiti oli ollut samassa paikassa töissä kuin Johannan ja vielä myöhemmin selvisi, että he olivat asuneet samalla kadulla samoissa kerrostaloissa aikanaan. Hauska seurata miten Johannalla on aina matkan varrella tavattujen ihmisten kanssa yhteisiä tuttuja, paikkoja tai muuta yhteistä. Paimio yhdistää 😉

veneilija2

On kyllä mahtavaa kohdata erilaisia ihmisiä retkeillessä! Luonnossa olemme kukin omana itsenämme, eikä päässä pyöri enää työasiat tai ostoslistat. Välillä tuntuu siltä, että kohtaamamme ihmiset osuvat reitillemme juuri sopivaan aikaan. Ei se ole sattumaa. Jokainen kohtaaminen on mahdollisuus ja jokaiselta uudelta tuttavalta meillä on tilaisuus oppia jotain. Elämä on hetkissä.

tähtitaivas2

Yöllä harjoittelimme porukalla tähtikuvausta ja saimmekin melko hyviä kuvia. Yleensä olemme nukkumassa jo iltakymmeneltä, mutta hyvässä seurassa juttua riitti, aika kului nopeasti ja valvoimme reilusti yli puolenyön.

valotimotahtitaivastahtitaivas4

Ennen nukkumaanmenoa kuuntelimme kaislikossa majailevan kaulushaikaran matalaa puhaltelua ja nukahdimme pikkupakkasessa makuupusseihimme kääriytyneenä.

Aamulla heräsimme taianomaisen sumuiseen maisemaan ja hitaan aamupalan, muutaman virveliheiton ja pakkausoperaation jälkeen jatkoimme matkaa, kumpikin porukka omaan suuntaansa.

Taas pääsimme hinaamaan itseämme vaijerilossilla mantereen puolelle. Kalasuntti alkoi houkutella ihmisiä aurinkoisena päivänä ja pääsimmekin auttamaan muita retkeilijöitä lossin kanssa. Mantereelle päästyämme jatkoimme merkityllä reitillä, jonka maisemat olivat aika pitkälle samanlaisia kuin alkutaipaleellakin.

vaijerolossi4

Ei malttanut ottaa edes rinkkaa selästä

vaijerilossi3

maisema893

Kivoja pilviä

maisema884maisema43maisema3

Reitti kulki kallioilla ja metsien läpi vanhalle vedenottamolle, jonka jälkeen olikin enää lyhyt matka takaisin Nenustannummelle.

Nenustannummelta lähdimme käymään  Mathildedalin Ravintola Terhossa kahvilla ja tietysti ostamassa tuoretta leipää kyläpuodista. Sitten jatkoimme kohti Helsinkiä hakemaan Johannan vaelluskengät Partioaitasta (JES!)

Teijo on kaunis kuin mikäkin. Ehdottomasti yksi kivoimmista kohteista mitä on vastaan tullut. Täällä riittää puuhaa perheille, kalastelijoillle, eräilijöille, fiilistelijöille ja oikeastaan varmaan ihan kaikille!

Kartta

Luontoon.fi

-Antti ja Johanna

p.s. meistä napatut yhteiskuvat otti ystävällisesti Timo Lehtonen

torvijakalapunajakala2punajakalamaisema 18kaapaanttikaapakivipandajohkujohannaiseniauringonlaskuafiilistelemassa2auringonlasku 8anttimetassaanttikartta