Kauhanevan – Pohjankankaan kansallispuisto

Päästyämme pois Helsingin hulinasta lähdimme kohti rauhallisempia maisemia. Ensitöiksemme kävimme Kauhanevan – Pohjankankaan kansallispuistossa.

Etelä-Pohjanmaan ja Satakunnan maakunnissa, Kauhajoen ja Karvian kunnissa sijaitseva kansallispuisto on kävijämäärältään Suomen pienin. Lääniä siellä silti riittää 57km2. Merkittyjä reittejä alueella on kaksi, joista toinen on 2km ja toinen 4,5km. Alue on kuuluisa keidassoistaan ja keväisin suolla käyvästä hulinasta. Puiston läpi kulkee legendaarinen Kyrönkankaan tie, jonka historia ulottuu kauas 1400-luvulle asti.

iltarusko

Me saavuimme Salomaan parkkipaikalle myöhään illalla. Antin selkä oli ajamisesta kipeä, joten päätimme kävellä vain pienen lenkin pitkospuilla ihaillen auringonlaskun kultaamaa suota. Iltatoimien jälkeen ihastelimme vielä hetken kirkasta tähtitaivasta. Yhtäkkiä pimeydestä kuului korvia huumaavaa meteliä -kymmeniä kurkia oli iltalennolla! Kuuntelimme ikuisuudelta tuntuvan ajan ja lopulta nukahdimme.

tulipaikka

Heräsimme aikaisin aamulla ja lähdimme kävelemään Salomaan leiripaikan ohi pitkospuita kohti Nummikankaan lintutornia. Jo ensi metreillä kuulimme kurjet jälleen! Koitimme lähestyä niitä hiljaa, mutta pitkoksilla paikoin ollut jää rasahteli allamme ja näimme kurkien nousevan lentoon jossakin kaukana.

pitkospuut

Meidät yllätti kuinka lumista vielä oli, kun 50km etelämpänä pellot olivat valtoimenaan töyhtöhyyppiä ja muita muuttolintuja. Talvi ei ollut vielä päästänyt otettaan tästä paikasta, ja lintujen tarkkailun suhteen olimme ehkä hieman liian aikaisin liikkeessä.

pitkospuut 3

Keidassuon kuljut ovat upottavia märkiä painumia, allikot avovesialueita ja kermit kuivia mättäitä

mänty

Suolla on aina oma tunnelmansa, pitkospuilla kävely hiljaisuudessa teki hyvää meluisassa pääkaupungissa kärvistelyn jälkeen.

Mietimme että paikka on varmasti täynnä karpaloa syksyisin, joten pidimme silmämme auki. Eipä mennyt kovin kauaa, kun huomasimme pitkoksien vieressä lumen alta paljastuneita jäisiä marjoja. Poimimme onnellisina muutamia makeita soiden aarteita ja jatkoimme matkaamme.

karpalot

Vähän vaihtelua retkiruokailuun

Pitkospuureitti vei meidät Kauhalammen ohi, jossa oli penkit ja mahdollisuus jäädä ihailemaan maisemia. Kauhalammella oli myös laituri, josta voi kesäaikaan pulahtaa uimaan.

penkkijohku

Kauhalampi oli vielä jäässä

laituri

Mikäs täällä olisi evästellessä kesäaikaan 🙂

Reitti eteni suon läpi kohti Nummikankaan lintutornia. Tämä lintutorni oli vasta uusittu korkea puurakennelma, josta aukesi upeat maisemat yli Kauhanevan kuljujen, kermien ja allikkojen. Lintuja emme paljoa nähneet. Joitakin rastaita ja tiaisia vain; kaukaa kuului riekon pulputusta. Tornin vieressä on lintujen pesimäaikaan rajoitettu alue, jossa on liikkuminen kielletty 1.4.-15.9.

lintutorni

lintutornista

Olimme lähteneet liikkeelle ilman aamiaista ja kahvihammasta alkoi kolottaa. Keitimme tornissa aamukahvit ja söimme ruokatermarista Johannan nopeasti pakkaaman valmiin aamupuurosekoituksen, jossa oli puurohiutaleiden lisäksi erilaisia siemeniä sekä pussillinen Lämmin kuppi mustikka-vadelmaa. Suola oli unohtunut ja puuro oli Antin mielestä pahinta puuroa ikinä, mutta kuitenkin lämmintä sellaista. Kahvi oli sentään hyvää.

kuksa lintutorni

Hiljalleen kävelimme Pohjankankaan läpi takaisin kohti Tuuvea. Antin selkä temppuili hieman koko ajan ja tämä 4,5km lenkki oli ihan tarpeeksi näin aamutuimaan. Emme siis lähteneet enää sen kummemmin metsään rymyämään, vaan jatkoimme matkaa kohti Lauhanvuorta.

naava

Kauhanevan – Pohjankankaan kansallispuisto on karua kangasmetsää ja erämaista suomaisemaa parhaimmillaan! Rauhallinen paikka sopii erityisesti linnuista kiinnostuneille, mutta huomioida kannattaa, että tänne kevät tulee näköjään hieman myöhemmin kuin lähialueille. Päiväretkikohteena alue on mainio, tulipaikat ja muut rakenteet olivat nättejä ja hyvin hoidettuja. Kauhalammin kierros ei ole liian pitkä perheen pienimmillekään. Suoalue tarjoaa varmasti upeaa väriloistoa myös ruska-aikaan. Tekisi mieli palata myöhemmin keväällä kiikaroimaan lintuja!