Pääkslahden talviretki

Olimme luokkamme kanssa harjoittelemassa talviretkeilyä Ankarat avotunturit – retkitiimin vetämänä Vihdissä Hiidenvedellä. Tarkoituksena oli saada tuntumaa siihen, miltä tuntuu kun olet Huippuvuorilla, pakkasta on 30-astetta ja jääkarhu tallustelee teltan ympärillä. Todellisuudessa lämpötila oli +- 0 ja ulkoa ei kuulunut muuta murinaa kuin naapuriteltan kaverin äänekäs kuorsaus.

antti-autossa

Matkalla vihtiin

thumb_dsc_0663_1024

Hiihdon aloittelua.

Saimme käyttöömme ahkiot, retkikeittimet, sekä Hillebergin talviteltat. Eräsuksien korvikkeeksi saivat kelvata pertsat, joihin piti pikapitoa pistää urakalla, että sai ahkion liikkumaan. Muutaman tunnin päästä saavuimmekin jo leiripaikkaamme Pääkslahden etelärannalle.

Matkan varrella luokkatoverimme olivat löytäneet verkkokalastajan hylkäämän pari kiloisen hauen. Urpoa pyytää kala ja jättää se mätänemään (tai jäätymään) rannalle, mutta onneksi kuitenkin saavuimme paikalle, sillä illalla hauki loimusi jo nuotiolla ja sai ansaitsemansa kunniallisen lopun.

thumb_dsc_0803_1024

Teltta oli valtava, suorastaan kartano. Olimme asentaneet telttaan valmiiksi routamaton, joka toi lattian telttaan ja lisäsi täten mukavuutta. Simuloimme ankaria olosuhteita ja vasten kaikkien telttojen valmistajien ohjeita käytimme retkikeitintä sisällä. Tämä on sallittua vain (jos silloinkaan) äärimmäistä varovaisuutta ja huolellisuutta käyttäen ja ohjeistuksien tähän pitää olla selvät.

retkikeitin-muokattu

Illallinen oli voitto. Teimme retkiversion Intialaisesta pinaattiruoasta eli Palak paneerista. Lopputulos oli mausteista tofu-pinaatti-kookoskermamuhennosta riisillä ja naan-leivällä. Sapuska oli suorastaan hävyttömän hyvää. Suosittelen. Intialaiset ruoat ovat muutenkin osoittautuneet toimivan retkiruokana ja mausteisuus lämmittää talvisin mukavasti. Lumen sulattamisessa meni yllättävän pitkä aika, eikä maku ollut mitenkään erikoisen herkullinen.

Illalla auringon laskettua alkoi melkoinen valo-show. Teltat hohkasivat erivärisinä tulien loimutessa niiden sisällä ja tähtitaivas tuli näkyviin. Oli hieno hetki perehtyä valokuvaamisen saloihin. Opeteltavaa riittää, mutta sain sentään jonkin sorttista kuvamateriaalia ikuistettua.

pa%cc%88a%cc%88kslahti-teltat-muokkaus-part-1

Leiri joutsenen tähtikuvion alla

pa%cc%88a%cc%88kslahti-teltat-2

Leiri Orionin alla

Nukkumaan mennessä jää päätti ilmoittaa tietävänsä paikalla olostamme pitämällä järkyttävää pauketta. Teki mieli nukkua naskalit kainalossa ja ovi sepposen selällään. Aamulla jäähän olikin ilmestenyt rannan myötäisesti melkoinen railo.

Aamulla pakkasimme tavaramme ja lähdimme takaisin kohti Vihtiä. Teimme myös ensimmäisen kokeilumme “retki-smoothiesta” joka oli kylläkin hyvää, mutta ei nyt sittenkään ihan kauhean hyvää. Paluumatka meni luppoisasti ja muutamassa tunnissa olimme jo perillä.

vihtiin

Paluu Vihdin kirkonkylään

Ensituntuma talviretkeilyyn on nyt saatu. Seuraavaksi sitten etelämantereelle.